تاريخ : | | نویسنده : مدیر

 

روش سوخت گیری و روشن کردن موتور

 

 

تغییر ارتفاع و تغییر دمای محیط پرواز معمولا میتونه شما رو برای روشن و تنظیم کردن موتور اذیت کنه

 

برای روشن و تنظیم راحت تره موتور اگر موتور از قبل تو ارتفاع مشابه تنظیم نشده ، پیچ هوا رو ببند ، بعد 3 دور و نیم بازش کن ، با رادیوت تراتل رو 50 درصد باز کن ، قبل از گذاشتن باطری سر شمع ، ورودی هوای موتور رو با انگشت ببند تا هوا واردش نشه ، بعد 3 دفعه ملخ رو در جهت چرخش بپیچون تا سوخت واردش بشه (منظورم کمپرس موتور هست که باعث مکیدن سوخت میشه) باطری رو بزار سر شمع ، چند ثانیه تامل کن ، با قدرت ملخ رو با دو انگشت (اگر حجم موتور کمه) هل بده در زاویه ای که بعد از هل دادن ملخ دستت از منتها علیه سمت چپ خارج بشه.

 

اصولا موتور با اولین کمپرس روشن میشه ، اگر نشد چند بار دیگه ملخ رو هل بده تا روشنش کنی.

موتور روشن شد.

با استیک تراتل ور نرو

اصولا موتور باید یک مقدار ریچ بسوزونه ، این مرحله مرحله ای هست که باید به صدای موتور گوش بدی تا بعد از یه مدتی دستت بیاد چقدر باید ژیگلور رو ببندی یا باز کنی ولی باز من یه توضیح کوچولو در مورد نحوه کار میگم.

 

اگر هوا سرده و باد داره ، چند ثانیه نهایت تا 1 دقیقه صبر کن بعد باطری رو از سر شمع بردار
(همونطور که خودت میدونی ، با احتیاط و در زاویه ای که دستت پشت به ملخ قرار داره)

وقتی شمع رو بر میداری به صدای موتور + نوع دود خروجی از اگزوز توجه کن

 

اگر احساس میکنی از اگزوز دود زیاد و چربی داره میاد بیرون تا 50% 1 دور (یعنی اگر ژیگلورت تو هر دور 10 تا دندونه داره ، نهایت 5 تا دندونه) یواش یواش و یدونه یدونه ببند و همچنان حواست به صدا و دود باشه- بعد از بستن حداقل پیچ ژیگلور 3 دور بازه

اگر احساس کردی موتور به زور داره کار میکنه (این احتمال توی 3.5 دور کم پیش میاد) و گاها صداش کم و زیاد میشه طوری که انگار هر لحظه است که خاموش شه. تا حداکثر 30% 1 دور میتونی ژیگلور رو باز کنی و همچنان دونه دونه و حواست هم به صدا و دود باشه.

 

 

توجه به چند مسئله تنظیم کردن رو راحت تر میکنه


هنگامی که داره سوخت زیاد مصرف میکنه 1 - موتور در هر دو حالت خاموش میشه
هنگامی که سوخت کم بهش میرسه
ولی علایم قبل از خاموشی فرق میکنه

وقتی سوخت زیاد داری بهش میدی ، چربی که از اگزوز میاد بیرون بیشتره و حتی ممکنه قطره قطره از اگزوزت روغن بیاد بیرون ، صدای موتور و چرخش ملخ هم طوریه که انگار قدرتش کمه - این یعنی موتور داره ریچ کار میکنه و باید ژیگلور رو ببندی - با بستن دنده به دنده صدای موتور ریز تر میشه

وقتی سوخت کم داری بهش میدی ، موتور با صدای زیر خاصی کار میکنه و طوری رفتار میکنه که انگار هر لحظه است که خاموش بشه و ریپ میزنه و دود خروجی هی کم و زیاد میشه - این یعنی موتور در حالت کم سوختی یا اگه اشتباه نکنم Low داره کار میکنه و باید چند دندونه ژیگلور رو باز کنی ، در این حالت با باز کردن دنده به دنده ژیگلور صدای موتور هم بم تر میشه.

 

یه نشونه بارز دیگه برای اینکه متوجه بشی داره ریچ کار میکه یا low (این لو فکر کنم اسمش یه چیز دیگه بود - منظورم همون سوخت کم هست)

اگر وقتی موتورت خاموش شد ، احساس کردی خفه کرده و روغن توی اگزوز جمع شده (باید موتور رو وارونه کنی تا روغن و سوخت اضافی خالی بشه) موتور داشته ریچ کار میکرده و باید پیچ رو ببندی

اگر وقتی موتور خاموش شد و با هل دادن ملخ روشن نشد و مجبور شدی سوخت داخل موتور پمپاژ کنی(گرفتن ورودی هوا و 3 بار کمپرس کردن موتور با چرخوندن ملخ) بدون که موتورت داره low کار میکنه و باید ژیگلور رو باز کنی

 

حالا که موتورت رو تنظیم کردی ، باید از تنظیم صحیح مطمئن بشی - برای اینکار اول از 50 درصد تراتل رو کم کم به 100 درصد برسون ببین ریسپانس موتور چه طور هست ، اگر داره خفه میکنه تنظیم موتورت صحیح نیست و باید دوباره طبق نشونه هایی که گفتم موتور رو تنظیم کنی.

 

موتور باید روی 100 درصد راحت کار کنه ، بعد از اینکه به 100 درصد رسوندی ، تراتل رو بیار رو IDLE ببین ریسپانس موتور چطوریه ، آیا روی دور IDLE درست کار میکنه یا نه ، اگر موتور خاموش شد ، به مقدار لازم که موتور رو روشن نگه داره بهش تراتل تریم بده و موتور رو دوباره روشن کن

 

از روی IDLE به صورت ناگهانی تراتل رو ببر روی 100 درصد و بعد از یک ثانیه دوباره بیار روی IDLE ببین دور موتور همراه استیک سریع تغییر میکنه یا نه ، نباید Delay شدید داشته باشی یعنی وقتی یک دفعه کم میکنی ، زیر 1 ثانیه کم بشه و وقتی زیاد میکنی دور موتور هم در کمتر از 1 ثانیه زیاد بشه.

 

بعد از این مرحله فقط 1 تست دیگه میمونه ، اونم تست عملکرد صحیح شلنگ داخل باکه ، هواپیما رو به سمت بالا بگیر (یه چیز تو مایه های 45 درجه ) و با تراتل بازی کن و ببین موتور خاموش میشه یا نه. اگر نه ، باید شلنگ داخل باکت رو بررسی کنی

 

 

برای بهتر کار کردن موتور چند تا چیز رو در نظر داشته باش

 

قبل از هر پرواز شلنگ هات رو بررسی کن که از جاییش هوا یا سوخت نشت نکنه.

هیچوقت موتور رو روی IDLE زیاد نگه ندار ، چون سوخت بهش کم میرسه و شمع خنک میشه و وقتی یک دفعه بهش تراتل میدی خفه میکنه و خاموش میشه.(توی لندینگ ها این قسمت خیلی تاثیر داره 

سعی کن با تراتل و توی حالت LOW PASS بیای توی باند و وقتی شرایط برای بند محیا بود موتور رو ببندی - یا اگر با IDLE میای روی باند و احساس میکنی نمیتونی بشینی ، یک دفعه و به طور ناگهانی تراتل رو نبر روی 100% ، اول 10 یا 20 درصد بهش تراتل بده ، بعد از 1 یا 2 ثانیه تراتلت رو فول کن و همواره و همیشه توی پرواز دستت رو عادت بده که هیچوقت یک دفعه به موتور تراتل ندی و همیشه و همواره عادت داشته باشی تا با سرعت پایین تراتل رو زیاد یا کم کنی)

 

 جامع ترین مجموعه فارسی آموزش ساخت و طراحی هواپیمای  مدل کنترلی از راه دور نسخه 8