تاريخ : | | نویسنده : مدیر

 

آموزش کاورکاری هواپیمای مدل

 

روش کاور با روکش های نایلونی رنگی پشت چسب دار که قابلیت جمع شدن دارند بیشترین استفاده رو در بین هواپیما های مدل پیدا کرده
دلیلش بخاطر سادگی کار ، سبکی ، زیبایی و سرعت و عمر نسبتا خوب این روش هست ، نمیشه گفت بهترین و سبک ترین ، چون رنگ عمر خیلی بیشتری داره ولی خوب دردسر های بسیار زیاد خودش رو هم داره
 

برای کاور کردن ابزار زیر لازم است :

۱- یک اتو مدل (اتوی معمولی بدرد این کار نمیخوره چون هم حرارت کنترل نشده و متغیری داره و هم سنگین و همچنین شکل مطلوبی نداره
۲- یک تیغ بسیار تیز
۳- قیچی
۴-خط کش فلزی
۵- هیتگان (سشوار هم نمیتونیم جای این وسیله استفاده کنیم چون حرارتش برای شرینک کمه)
۶- یک سطح صاف برای برش کاور (مثل شیشه ) و یک میز با روکش پارچه ای برای کار
 قبل از شروع روکش اول باید قطعه ساخته شده رو با سمباده ۸۰۰ کاملا سمباده کاری کنید که پستی و بلند های کار از زیر کاور از بین رفته باشه

برای این کار سمباده ۸۰۰ رو به یک سطح کاملا صاف (مثل تخته چوب سیقل خورده یا یک تکه شیشه )حدود ۱۰ در ۲۰ سانت بچسبونید و سطوح رو کاملا سمباده بزنید

مرحله بعد پاک کردن غبار چوب و سمباده از روی سطح کاره که میتونه بوسیله فشار باد یا یک دستمال پارچه ای باشه (مقدار خیلی کمی نم برای دستمال میتونه نتیجه بهتری داشته باشه (زیادیی رطوبت هم دو باره چوب رو باد میندازه)
 

نکته مهم :

محل هایی که با بتونه یا رنگ یا موارد مشابه یا کلا مسیر عبور هوا رو از روی چوب خراب کرده باشه باعث میشه زیر کاور حباب ایجاد کنه ، برای رفع این موضوع میتونید محل آسیب دیده رو با پودر بچه که با آب و مقدار کمی چسب چوب حل شده رو محل با قلم مو بزنید و بعد از خشک شدن سمباده ۸۰۰، با روش بالا، بزنید ، برای هم رنگی با چوب هم از ذوق خودتون کمک بگیرید و مثلا مقداری زرد چوبه یا مواد مشابه که تولید گاز نکنه قاطی محلول بکنید که رنگ چوب بشه )

حالا شما آماده کاور کردن هستید

برای کاور کردن چند تا قانون وجود داره : 

۱- اولیش اینه که لبه کاور در معرض عبور هوا نباشه (از عقب هواپیما و زیر بال کاور کاری رو شروع کنید ) 
۲- دوم اینکه لبه های کاور که روی هم باید بنشینه (با اتو بچسبه )، حتما روی لبه اول سمباده بخوره که اتصال کامل باشه و کاور از لبه زیری به راحتی جدا نشه
۳- لبه ها حداقل ۵ میلمتر روی هم باشند
۴- از پایین با بالای هواپیما کاور کنید
۵ - لبه هایی که زیرشون چوب قرار نمیگیره از قبل به هم بچسبونید
۶- حرارت اتو باید دقیق تنظیم شده باشه ، حرارت زیاد به کاور صدمه میزنه و حرارت کم اتصال کاملی ایجاد نمیکنه

 این تنظیم رو روی کاور ها نوشته ، ولی اگر کاغذ اطلاعات کاور رو پیدا نکردید میتونید یک تکه ۲ سانت مربع از کاور رو جدا کنید و بعد از جدا کردن نایلون محافظ از روی آن ، تکه کاور رو از پشت بر روی اتو بندازید (طرفی که چسب داره به کف اتو نباشه)

اگر درجه حرارت زیاد باشه کاور به شدت چروک های ریز میخوره و رنگش به شدت تیره میشه ، اگر هم حرارت کم باشه فقط کمی دفرمه میشه ، حرارت مناسب باید چروک های حدود ۵ تا ۳ میلمتر ایجاد کنه


برای کاور کردن و شروع یاد گیری لبه های کاور رو حدود ۵ سانت بلندتر برش بزنید تا جای دست خوبی داشته باشید و بعد ها که مهارت پیدا کردید میتونید این عدد رو به یک سانت برسونید


بال رو روی کاور بگذارید و با قلم روی کاور رو علامت بگذارید و از هر طرف ۵ سانت بلند کاور رو با قیچی یا تیغ ببرید
روکش نایلونی کاور رو از کاور جدا کنید و کاور روی بال بگذارید (مواظب غبار باشید زیر کار نره )


گوشه های کاور رو با نوک اتو که قبلا به مقدار کافی داغ شده روی بال و با روش پایین بچسبونید (تک نقطه ، حدود ۵ میلمتر مربع ). سعی کنید هیچ چروکی روی سطح ایجاد نشه برای این کار قبل از اتصال کاور به چوب توسط اتو کاور رو با دست دیگرتون بکشیدش بعد اتو رو روی کاور و چوب قرار بدید ، ولی اگر چروک کمی هم ایجاد شد زیاد نگرانش نباشید بعدا با اتو و هیتگان میشه اونها رو درست کرد، چروک ها در حد عکس پایین قابل قبول هستند


بعد که کاور دقیقا توسط تک نقطه ها سر جاش قرار گرفت میتونید با کف اتو و به همراه کشیدن لبه های کاور به سمت خارج اتصال دور تا دور بال رو کامل کنید ، برای این کار میتونید از پارچه ای که برای اتو قبلا درست کردید (یا تو خود جعبه اتو وجود داره) استفاده کنید ، در این حالت رد لبه اتو روی کاور جا نمیذاره و روکش خیلی زیباتر میشه ، منتهی باید مقداری رجه حرارت رو بالاتر ببرید


بعد از اتمام لبه ها باید wingtip ها رو کامل کنید

برای این کار لازمه روکش رو به شدت بکشید تا هییچ چروکی وجود نداشته باشه و با اتو لبه ها رو به وینگ تیپ بچسبونید ، این کشیدگی دقیقا باید در زمانی که اتو روی کاور هست و کاور رو گرم کرده انجام بشه تا هیچ چروکی جا نمونه ، در اینجا توصیه میکنم اتو رو روی کاور بقلتونید ، یعنی اتو روکاور کشیده نشه که روکش رو مات میکنه و رد اتو روی کاور میافته
 

این کار رو اینقدر تکرارکنید تا از وسط وینگ تیپ هم حدود ۵ میلمتر اضافه تر کاور صاف داشته باشید ، بعد با تیغ این اضافات رو دور میریزید و بعد از سمباده روی لبه های دور تا دور ، آماده برای کاور رویی میشید
 

لبه های اضافی کاور زیر رو حدود ۵ میلمتر عقب تر از لبه بال و توسط نوک تیغ تیز و خط کش فلزی بریده و آماده کاور برای لبه رویی میشیم
 

روکش روی بال رو هم به همون صورت انجام میدیم ، با این تفاوت که لبه های اضافی که مزاحم کار میشند رو از اول جدا میکنیم و بعد هم در آخر کاور کاری و قبل از شرینگ کامل لبه های اضافی رو با تیغ تیز و خط کش فلزی جدا میکنید

 یادتون باشه حتما لبه ها باید حدود ۵ میلمتر بیشتر روی هم باشنده و لبه زیر سمباده خورده باشه

و در انتها با اتو و همراه پارچه محافظ و یا هیتگان (برای لبه های که کمتر از ۵ میلمتر روی هم هستند هیتگان توصیه نمیشه ) کل مجموعه رو شرینک کنید

 

جامع ترین مجموعه فارسی آموزش ساخت و طراحی هواپیمای  مدل کنترلی از راه دور نسخه 8