تاريخ : | | نویسنده : مدیر

 

تنظیم کاربراتور بعد از آب بندی

 

 

بعد از آبندی میتونید ماکزیمم قدرت رو از موتور بگیرید ،( یادتون باشه برای هر نوع سوختی که عوض میکنید یا درجه حرارت محیط یا فشار هوا تغییر داشته باشه تنظیم رو دوباره چک کنید )

 


بعد از روشن کردن موتور و گرم شدن موتور ، دریچه کاربراتور رو تا انتها باز کنید ، سوزن ژیگلور رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور بیشترین دور رو بزنه (باطری شمع رو بر ندارید ، ممکنه شمع نیم سوز باشه و موتور به دور نهایی نرسه، شلنگ فشار هوا روی اگزوز و باک سالم و درست نصب شده باشه ) بعد از اینکه با دور سنج بیشترین دور رو بدست آوردید دوباره سوزن ژیگلور رو حدود ۳ دندانه باز کنید تا دور موتور کمی افت کنه (این نشون میده که شما دارید به موتور هنوز سوخت غنی میرسونید و احتمال داغ کردن و گیرپاچ موتور از بین میره )

 


بعضی از حرفه ای ها حاضر نیستند اون مقدار قدرت هم از بین بره ، بنابر این از سنسور های حرارتی برای موتور استفاده میکنند که بیشترین راندمان رو از موتور بگیرند (محل نصب این سنسور فوق العاده حساس هستش چون ممکنه سنسور اشتباه اندازه گیری کنه و باعث سوختن موتور بشه ، برای همین خود عدد این سنسور رو هم با یک سنسور دیگر اندازه گیری میکنند )

 

 

بعد از تنظیم دور بالا نوبت تنظیم دور آرام هستش


توی دور آرام موتور باید با سوخت کاملا غنی کار کنه ، این باعث میشه موتور در دور آرام خنک تر بشه و دلیل اصلی این کار سوخت غنی شده آماده برای لحظه شتاب موتور به دور بالا ست


میدونید که موتور های دورن سوز برای شتاب گرفتن از دور پایین به دور بالا سوخت غنی بیشتری لازم دارند


برای تنظیم دور ایدل ، بعد از تنظیم دور بالا دریچه کاربراتور رو ببندید تا موتور به آرامی کار کنه ، حالا سوزن دور idle رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور با همان حالت بسته بودن دریچه کاربراتور بیشترین دور رو بزنه ، (بعد از هر تنظیم حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید تا موتور عکسالعمل واقیعش رو نشون بده ) بعد از این تنظیم باید سوزن دور *idle رو دوباره اینقدر باز کنید که دور موتور کمتر از دور قبلیش بشه (rich تر کار کنه ) و حالا (هنوز باطری شمع وصل هستش ) دریچه گاز رو سریع باز کنید ، اگر موتور سریع دور گرفت و به دور بالا رفت و خاموش نشد تنظیمات دقیق شده ، وگرنه دوباره سوزن دور idle رو بیشتر باز کنید تا موتور سریع دور بگیره

 

بعد از این تنظیمات باطری شمع رو بردارید ، اگر تمام این تنظیم ها سر جاش بود و بهم نخورد که شمع و سوخت هم درست هستند


اگر بعد از برداشتن باطری در حالت idle دور موتور کم شد ، شمع صدمه و یا با سوخت سازگار نیست ، شمع و سوخت رو تعویض کنید تا تمام تنظیمات مثل موقعی باشند که باطری شمع وصل بود

 

جامع ترین مجموعه فارسی آموزش ساخت و طراحی هواپیمای  مدل کنترلی از راه دور نسخه 8