تاريخ : | | نویسنده : مدیر

 

آب بندی موتورهای سوختی (قسمت دوم)

 

 

این رو هم اضافه کنم که در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، دور سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره ، بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه ، برای این کار کافیه شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره (مواظب باشید موتور خاموش نشه )

 

برای موتور های abc , abn, aan, و کلا موتور هایی که بدون رینگ ساخته شدند و پیستون در نقطه مرگ بالا جذب سیلندر میشه (برای تست میتونید شمع رو در بیارید و موتور رو با دست بچرخونید ، اگر میل لنگ در نقطه مرگ بالا سفت شد ، از این گونه موتور ها هستند) روش آبندی که برای موتور های رینگ دار گفتم برای این موتورها خطرناک هستش ، چون حرارت سیلندر که جنسی متفاوت از جنس پیستون هست ، ظریب انبساط حرارتی متفاوتی ایجاد میشه و پیستون در جای خودش تنگ تر میشه و احتمال گیر پاچ هم ممکنه داشته باشه .

 

این موتور ها معمولا با دور پایین و تنظیم کاربراتورکه زیاد ریچ نباشه باید انجام بشه و فقط هر یک دقیقه با بازکردن دریچه کاربراتور دور رو بالا ببرید که پلیسه ها خارج بشه حالا برای ماشینی که در این حالت نمیتونه راه بره و موتور خودش رو خنک کنه این روش میتونه باز هم به موتور صدمه بزنه ، برای جلوگیری از این اتفاق از یک فن کامپیوتر برای خنک کردن موتور استفاده کنید یا بعد از گاز دادن که برای تخلیه براده ها استفاده کردید موتور رو حدود یک دقیقه خاموش کنید تا حرارت سیلندر و پیستون شبیه به هم بشوند


برای هلی کوپتر با موتور رینگ پیشنهاد میکنم ملخ های اصلی دم و روتور رو در بیارید و اولین باک رو با روش آبندی موتور های رینگ دار انجام بدید ، یادتون باشه در این حالت تمام اجزا مکانیکی در حال چرخش هستند و در لحظه فشار دادن لوله برای خروج براده که دور موتور بالا میره مواظب قطعات مکانیکی در حال چرخش باشید ، (قبلش باید تمام این اجزا سفت و بالانس شده باشند وگرنه احتمال پرتاب شدن به بیرون رو دارند)
و بعد از اولین باک آبندی هلی کوپتر تا ۱۰ تا پرواز اصلا نباید به موتور فشار بیارید و همچنان مقداری ریچ باشه موتور ، اگر حوصلش رو داشته باشید ۱۰ تا پرواز هاور که بین هر ۲ دقیقه هاور یک لندینگ و ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مکث و بعد دوباره هاور، بهترین روش آبندی برای موتور ربنگ دار هلی هستش

 

خود من معمولا موتور هام رو روی پایه و با ملخ هواپیما ۳ تا باک آبندی میکنم و بعد میبندم روی پرنده ، مابقی آبندی رو تو پرواز انجام میدم


حتی برای موتور هایی هم که ملخ بهشون بسته نمیشه آداپتور درست میکنم

 

 جامع ترین مجموعه فارسی آموزش ساخت و طراحی هواپیمای  مدل کنترلی از راه دور نسخه 8