تاريخ : | | نویسنده : مدیر

 

آب بندی موتورهای سوختی (قسمت اول )

 

 

 

10باک طول میکشه تا موتور اب بندی بشه ( باک اول / دوم هم پرواز نمیدهند)


10 باک اول موتور باید غنی (پر سوخت) کار کنه ، تا بهتر خنک بشه و روغن بیشتری هم داشته باشه

 

3 تا 4 باک اول با موتور با یک ملخ ، گام بیشتر و سایز کمتر ، روشن میکنند ( با زیاد شدن گام هوا بیشتری موتور میخوره و خنک میشه و با کم شدن قطر (سایز)فشار کمتری به ان میاد ) ، مثلا اگر ملخ استاندارد موتور 6*16 آن را با 8*15 راه میندازند ، ( عدد دو رقمی قطر ملخ و تک رقمی گام ملخ )

 

موتورهای بدون رینگ داغ اب بندی میکنند و انهایی را که رینگ دارند خنک تر

------------------------------------------------------------------------------------

مطالب زیر توسط استاد رضویان گفته شده است (با تشکر از ارائه تجربیات خودشون) :

 

باک اول موتورهای ریگ دار دوزمانه را همیشه پر سوخت (full rich) (نسبت سوخت به هوا بیشتر) راه میندازند

 

در زمان آبندی اولین باک موتور های رینگ دار، سوزن ژیگلور باید به حدی باز باشه که دور موتور با دهانه کامل باز کاربراتور ، فقط حدود یک سوم دور واقعیش بشه و حدود هر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه این دور باید بالا بره (علت این کار : بالا رفتن دور کمک میکنه که براده های احتمالی که در زمان آبندی بوجود میاد از طریق اگزوز همراه با روغن و سوخت اضافی به بیرون موتور پرتاب بشه) یکی از راه های راحت افزایش دور این است که شلنگ سوخت ورودی رو برای یک لحظه خیلی کوتاه مسدود کنید تا موتور از حالت rich در بیاد و دور موتور بالا بره (مواظب باشید موتور خاموش نشه )

با توجه به توضیحات بالا متوجه میشود برای تنظیم ژیگلور سوخت برای اب بندی اولیه باید موتور را روش کرده و دهنه کاربراتور را تا انتها باز کرده و سپس با افزایش سوخت (بازکردن ژیگلور نه بستن آن) دور موتور تا 1/3 کاهش داد **

 

 


تنظیم کاربراتور :

بعد از آبندی میتونید ماکزیمم قدرت رو از موتور بگیرید ،( یادتون باشه برای هر نوع سوختی که عوض میکنید یا درجه حرارت محیط یا فشار هوا تغییر داشته باشه تنظیم رو دوباره چک کنید )
بعد از روشن کردن موتور و گرم شدن موتور ، دریچه کاربراتور رو تا انتها باز کنید ، سوزن ژیگلور رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور بیشترین دور رو بزنه (باطری شمع رو بر ندارید ، ممکنه شمع نیم سوز باشه و موتور به دور نهایی نرسه، شلنگ فشار هوا روی اگزوز و باک سالم و درست نصب شده باشه ) بعد از اینکه با دور سنج بیشترین دور رو بدست آوردید دوباره سوزن ژیگلور رو حدود ۳ دندانه باز کنید تا دور موتور کمی افت کنه (این نشون میده که شما دارید به موتور هنوز سوخت غنی میرسونید و احتمال داغ کردن و گیرپاچ موتور از بین میره )

 

 


بعد از تنظیم دور بالا نوبت تنظیم دور آرام هستش

 

توی دور آرام موتور باید با سوخت کاملا غنی کار کنه ، این باعث میشه موتور در دور آرام خنک تر بشه و دلیل اصلی این کار سوخت غنی شده آماده برای لحظه شتاب موتور به دور بالا ست


میدونید که موتور های دورن سوز برای شتاب گرفتن از دور پایین به دور بالا سوخت غنی بیشتری لازم دارند


برای تنظیم دور ایدل ، بعد از تنظیم دور بالا دریچه کاربراتور رو ببندید تا موتور به آرامی کار کنه ، حالا سوزن دور idle رو اینقدر باز یا بسته کنید که موتور با همان حالت بسته بودن دریچه کاربراتور بیشترین دور رو بزنه ، (بعد از هر تنظیم حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید تا موتور عکسالعمل واقیعش رو نشون بده )

بعد از این تنظیم باید سوزن دور *idle رو دوباره اینقدر باز کنید که دور موتور کمتر از دور قبلیش بشه (rich تر کار کنه ) و حالا (هنوز باطری شمع وصل هستش ) دریچه گاز رو سریع باز کنید ، اگر موتور سریع دور گرفت و به دور بالا رفت و خاموش نشد تنظیمات دقیق شده ، وگرنه دوباره سوزن دور idle رو بیشتر باز کنید تا موتور سریع دور بگیره

 

از این تنظیمات باطری شمع رو بردارید ، اگر تمام این تنظیم ها سر جاش بود و بهم نخورد که شمع و سوخت هم درست هستند


اگر بعد از برداشتن باطری در حالت idle دور موتور کم شد ، شمع صدمه و یا با سوخت سازگار نیست ، شمع و سوخت رو تعویض کنید تا تمام تنظیمات مثل موقعی باشند که باطری شمع وصل بود

 

 جامع ترین مجموعه فارسی آموزش ساخت و طراحی هواپیمای  مدل کنترلی از راه دور نسخه 8